बौद्ध मंदिर में हिंसा का अर्थ

*Image

(कौशल किशोर) अभी हिमालय में कृत्रिम कोप की तबाही का ब्यौरा आया भी नहीं कि बौधमंदिर में ‘सीरियल-ब्लास्ट’ चैंकाने वाली बात है। इस हादसे का सूत्र ब्रह्मदेश के क्षेत्रिय तनावों में देखा जा रहा है। म्यानामार के अराकान क्षेत्र की बात है। रोहिंग्या मुसलमानों ने राखीने प्रांत में बौद्धों को परेशान किया। उनके बीच का तनाव नया नहीं है। पिछले साल इन दिनों वहां हिंसक घटनाओं ने जोड़ पकड़ा था। दुनिया भर में त्राहि मचाने वाले इस विवाद के बाद बोधगया में लोग भले ही दो मरे हों, पर अलसुबह नौ-दस विस्फोट हुए। बौद्ध और मुस्लिम संघर्ष का दाग भारतभूमि पर चिंतनीय है।

रविवार को बोधगया में कई जगहों पर रखे टाइम-बाम को निष्क्रय भी किया गया। इनमें से कुछ प्रातः आठ और नौ बजे के बीच फटने थे। तो क्या यह कहना चाहिए कि एक बड़ा हादसा टल गया। बड़ी जानमाल की भयानक तबाही को प्रशासन ने रोककर बहादुरी का काम किया है। इस मामले में प्रशासन की तारीफ नहीं किया जा सकता है। दिल्ली से खुफिया ब्यूरो ने पूर्व में ही रिपोर्ट भेज दिया था। चेतावनी का असर कम कर आंका गया। ऐसी संभावना हो सकती है। फिर इसरत जहां कि तरह खुफिया एजेंसी राजनीति का साधन बनकर इस प्रकरण में भी काम कर रही हो। यह अनुसंधान का विषय हो सकता है।

यहां गौर करना चाहिए कि भगवान बुद्ध के अक्षयवट के सामने बम फटा है। यह सचमुच अनिष्ट का सूचक है। यहां मेरा आशय ज्योतिष जैसे उत्कट विद्याओं की ओर नहीं है। बामियान में बुद्ध की प्रतिमा टूटने के बाद ही तबाही शुरु हुई थी। तालीबान और अफगानिस्तान उन लपटों में जलता रहा। वहां अमन और शांति की आशा अब भी पूरी नहीं हो सकी है। जमीनी राजनीति और अर्थशास्त्र की मामूली समझ को आधार मानकर विस्फोट के राजनैतिक दर्शन को समझने का प्रयास जरुरी है। विस्फोटक पदार्थों के निर्माण से उपयोग तक अर्थशास्त्र का कुचक्र अबतक चर्चा का मुद्दा नहीं बन सका है। यह संदेहास्पद है। समाधान का मार्ग यहीं से खुल सकता है।

अहिंसा की मूर्ति भगवान बुद्ध के मंदिर में हिंसक वारदात को आतंकवादी घटना करार कर राजनेता मुक्त हो गए हैं। ‘यस्य नाहंकृतो भावो’ का भाव उनकी बुद्धि इस तरह के कृत्यों में लिपायमान नहीं होने देता है। तोतारटंत टिप्पणियों के बाद मामला रफा-दफा। वैसे कपिलवस्तु के राजकुमार ने क्षेत्रिय और राष्ट्रीय राजनीति को तेजाब-वितरण का अच्छा अवसर उपलब्ध कराया है। इस हादसे के बाद राजद और भाजपा के एकसूत्रीय रथयात्रा तक चर्चाएं पहुंचने लगी है। इन सब कोशिशों के बीच असली मुद्दों से दुरियां कायम की जा रही है।

आपदा और आतंकवाद जैसे कोप को नजरअंदाज करने से युद्ध की तरह ही भीषण आफत की घड़ी सामने आते है। ब्रह्मदेश के आंतरिक तनाव की ओर गौर करने पर कई ओर गंभीर निशान दीखते हैं। पिछले लंबे अर्से से राखीने प्रांत में बौद्ध ताकतवर रहे हैं। पर यह वस्तुतः दो वर्गों की लड़ाई में रंगकर वंचितों को उनके हक से दूर करने की योजना ही है। वास्तव में उपेक्षा और उपभोग में अभाव से उपजा जंग ब्रह्मदेश की सीमा पार कर चुका है। राजनेताओं का सहयोग पाकर आज भारत में यह सांप्रदायिक रंग में नहाने को आतुर है। इसके कारण चुनावों के मद्देनजर वोट बैंक पालिटिक्स में लगे नेताओं के लिए अनुकूल माहौल बन सकता है। कट्टरपंथियों को इसमें दोहरा फायदा मिलेगा। इस तरह की गतिविधियों को हवा देने के लिए ही अनेक संस्थान पल रहे हैं। उनको हथियार के सौदागरों का सहयोग भी प्राप्त होता है। यहीं दिखता है कि माफिया से कहीं बड़ा गठजोड़ स्टेट का है। उनके दिशा-निर्देशन में तमाम राजनैतिक दल व प्रशासनिक एजेंसी अग्रिम कार्यक्रम करने को बाध्य हैं। सरकार डुग-डुगी बजाने का यंत्र बनकर रह गया है। यह भारतीय स्वदेशी शासन प्रणाली के नामपर थोंपे गये लोकतंत्र का ही दुखद परिणाम है।

Courtsy: Swarajkhabar.com

http://swarajkhabar.com/bomb-blast-in-baudgaya-mandir

Serial Blasts in Bodh Gaya

We are yet to receive the factual details from the death sites destroyed by the flash flood in Kedar Nath. Meanwhile the other destructive waves started to fill the atmosphere. Since last Sunday we have been talking about the ‘serial blasts’ in the Buddhist temple at Bodh Gaya. The source of this incident is being seen in the regional tensions of Myanmar (Burma). It is a matter of Rakhine province in the Arakan region. The history of harassment of Buddhists on the hands of the Rohingyas in this province is as old as British rule in Indian subcontinent. As such the tension between them is not new. Today around a few thousands Rohingya Muslims have legal permits to live in Myanmar, however, their actual population is at least about a million. Last year, these days violent incidents have taken place over there.

A couple of devotees died in the serial blasts on the Sunday morning in Bihar. At least nine or ten more sources of explosion are reported at different places of Bodh Gaya. Finally the stain of communal clash between Buddhists and Muslims reached India. The security forces uncovered a number of time-bombs at certain places before getting detonated. Some of them were scheduled to blast between eight and nine o’clock in the morning. Undoubtedly security services proved its efficacy to save precious lives of devotees visiting the Buddha temple last weekend.

Still I am unable to appreciate the state administration for a couple of invaluable human lives that was lost in this terrible catastrophe or should I say one of the most heinous acts of terror trade. The report from Intelligence Bureau was available, however the effect of the warning was underestimated at local level. Moreover this is a fact that politics played with the intelligence agencies. Cases like Ishrat Jahan are available in public domain. What is at stake? This is one of the best subjects to study further. To my mind it sounds louder than Bamiyan blasts in Afghanistan. A few years ago the statues of Buddha were destroyed, and this time explosion took place beneath the Bodhi tree. Sadly this is an indication of the rise of undesirable elements within the borders of India.

Unlike astrology the rise of Osama-bin-Laden and the Islamic State are interesting subjects to dwell upon. This is a comprehensive study of geopolitics. The Talibani destruction began with blasting statues of Buddha, one of the best messengers of non violence and peace at Bamiyan. The people of Afghanistan were burning in its flames. The hope of peace in that part of Asia is still yet to realised. This attack on the Buddha is a mark of rising Pan Islamism in Indian subcontinent. My views are based on simple understanding of region geopolitics and political economy associated with these serial blasts. The economics of these attacks is still one of the least discussed subjects in the media. The procurement and use of explosive substances, financial flows between different service providers and allied affairs ought to be the issue of discussion in media. This is an interesting aspect that can lead us to unearth the colossal network. The path of peace and prosperity begins from here.

After ceremonial denouncement with colourful words our beloved politicians washed their hands away. This is violence in the temple of nonviolence, a declared act of terrorism. Here some of our politicians reflect that they precisely remember the verses from the Gita that reads i.e. ‘Yasey Naham Krito Bhavo’. The enlightened one who is indifferent enough to remain free. They conclude the issue with repeatation of same painful words with more seasoned feelings. Sadly the prince of Kapilavastu has has rendered an opportunity. After this incident, discussions focused on pre election alliances of political parties: the Modi versus Lalu campaign; the war between communal and secular brigade. These are enough to maintain distance from real issues of public interest and democracy upliftment.

To overlook a natural disaster or an act of terrorism lead the country in a war like state of turmoil and crisis. The internal tension prevailing in Myanmar that reflects in acts of violence give hints to many of its links in different sides. Buddhists are ever more powerful in Rakhine province. But this is a deep-rooted conspiracy to discard the deprived section of marginalised people on the name of communal tensions.
The consumption and neglect arising out of less exposure to opportunities turned into such acts of violence. Now it has crossed border of Myanmar. Seems eager to trigger certain communal roits. It renders favourable atmosphere for upcoming assembly elections in Bihar. Good time for fundamental elements to thrive. Several institutions are founded to help such acts of jehad. They receive substantial funds from sponsors of terror trade. Here this all powerful network of mafia and state reflects itself in plain form. It seems the state agencies are bound to perpetuate whatever suits this business often referred as terror trade. The government has become a tool being played in someone’s hand. This is a tragedy with Indian democracy.

July 10, 2013 | Follow the author @HolyGanga

 

Published by Kaushal Kishore, Author of The Holy Ganga

Kaushal Kishore is the author of The Holy Ganga (Rupa, 2008), and Managing Editor of Panchayat Sandesh; monthly journal on decentralisation of democracy. Follow on https://twitter.com/mrkkjha Facebook: https://www.facebook.com/HolyGanga

One thought on “बौद्ध मंदिर में हिंसा का अर्थ

Leave a comment